کود مرغی و مزایای آن

مزایای کود مرغی

کود مرغی و مزایای آن

کود مرغی چیست؟

کود مرغی  یک کود حیوانی و ارگانیک که از فضولات مرغی به وجود می آید. کود مرغی یک منبع غنی از مواد آلی و عناصر غذایی مختلف مانند نیتروژن، فسفر و پتاسیم است. ارزش کود مرغی و درصد عناصر تشکیل دهنده آن، به نوع و شرایط تغذیه طیور، نوع نگهداری مرغ، بستر تولید کود و طریقه جمع آوری و دپو کود بستگی دارد. کود مرغی از بهترین و کارامدترین کودهای حیوانی است و از نظر عناصر ماکرو از کودهای گاوی و گوسفندی غنی ‌تر است. کود مرغی مرغی دارای میزان قابل‌ توجهی نیتروژن است، که عنصر ضروری برای رشد مطلوب گیاهان، درختان و سبزیجات می‌باشد. همچنین کود مرغی به عنوان کود آلی و ارگانیک برای محصولاتی مانند گوجه فرنگی، خیار، هندوانه، فلفل و بادمجان مفید بوده و موجب افزایش کمی و کیفی محصولات می شود.

مزایای کود مرغی

  • کود مرغی شامل عناصر ماکرو نیتروژن، فسفر و پتاسیم و عناصر ریزمغذی می باشد. کود مرغی با داشتن عناصر غذایی اصلی و مهم باعث رشد و توسعه گیاه میشود.
  • این کود به دلیل غنی بودن از مواد مغذی، مقدار مصرف کمتری دارد؛ بنابرین میتواند موجب صرفه جویی در هزینه ها شود.
  • یک کود سالم که فاقد عوامل بیماری زا و بذر علف های هرز است.
  • کود مرغی در حفظ رطوبت خاک موثر است. این کود به ذخیره سازی آب کمک میکند و از خشکی خاک جلوگیری می کند.
  • مواد آلی موجود در این کود، منبع غذایی برای میکروب‌های خاک است. بنابرین باعث افزایش فعالیت میکروب‌های مفید خاک میشود.
  • کود مرغی اثرات طولانی مدت بر خاک دارد و میتواند طول عمر خاک را افزایش دهد.
  •  این کود باعث بهبود ساختار خاک و حاصل خیزتر شدن آن میشود.

روش های فرآوری کود مرغی

انباشت یا دپو کردن: بعد از جمع آوری کودها، آنها را در زمینی خارج از مرغداری و در فضای سرپوشیده روی هم انباشت میکنند. کود دپو شده را هر چند روز یک بار باید زیر و رو کرد. در نهایت با انجام واکنش های شیمیایی کود مرغوبی تولید می شود.

روش خشک کردن: در این روش بعد از جمع آوری، کود را به صورت طبیعی با نور خورشید و یا با خشک کن های مکانیکی خشک میکنند. با این روش حجم فضولات و کود به میزان 20 تا 30 درصد کاهش می یابد. بنابرین به فضای کمتری برای ذخیره سازی احتیاج دارد و حمل و نقل آن آسان تر و ارزان تر میشود.همچنین از تکثیر حشرات در کود جلوگیری میشود.

سیلو کردن کود: در این روش فضولات مرغ را با علوفه و ضایعات کشاورزی مخلوط میکنند.

کود پلت مرغی

با استفاده از دستگاه پلیت کننده، کود را کاملا فشرده کرده و با اعمال حرارت کود مرغ خشک شده و رطوبتش کاملا گرفته میشود. در نتیجه عوامل بیماری زا، باکتری ها، سموم و آمونیاک آن حذف می گردد. پودر خشک شده به شکل پلت درمی‌آید و بسته ‌بندی میشود. بافت پلت مرغی به شکلی است که به راحتی با خاک پیوند میخورد و ترکیب منسجمی تشکیل میشود.

کود مرغی در حالت تازه آمونیاک بالایی دارد که برای گیاه مضر است. اگر میزان تجمع آمونیاک در نزدیکی ریشه زیاد شود، موجب سوختن گیاه می شود. همچنین کود مرغی تازه رطوبت بالایی دارد که پس از خشک شدن موجب کاهش وزن آن و زیان به خریدار میشود. بنابرین توصیه میشود به جای کود مرغی تازه از پلت مرغی استفاده شود چراکه خشک بودن کود پلت مرغی باعث می شود تا هیچ گاه از وزن آن کاسته نشود و خریدار دچار زیان مالی نشود. همچنین حرارت و خشکی باعث از بین رفتن باکتریها، انگل ها و مواد مضر مانند آمونیاک میشود.

نحوه مصرف کود مرغی

کود مرغی را میتوان با آب آبیاری مخلوط کرد و به گیاه داد. میتوان روی زمین پاشید و با خاک مخلوط نمود. از روش چالکود نیز میتوان استفاده کرد. در ای روش چاله هایی در اطراف ریشه درخت حفر نموده و با کود مرغی پر میکنند.

خرید کود مرغی