کرم سفید ریشه و روش های مبارزه با آن

آفت کرم سفید ریشه

کرم سفید ریشه و روش های مبارزه با آن

کرم سفید ریشه خوار با نام علمی Polyphylla olivieri یک آفت است که از ریشه گیاهان تغذیه می کند. بعضی به این آفت، لقب اژدها زیر خاک داده اند. کرم سفید ریشه یک کرم سفید خمیده و گوشتی است. حشره بالغ سوسک های بزرگ قهوه ای رنگ با لکه های سفید می باشد. این آفت میتواند تا سه سال در خاک مخفی شود و با تغذیه از ریشه درختان، آثار مخربی بر ریشه میگذارد که میتواند باعث ضعیف شدن درخت و آسیب به آن شود.

این آفت بیشتر در مناطق سردسیر یافت میشود و میتواند به بسیاري از درختان مثمر و غیر مثمر، انواع گیاهان زینتی و زراعی خسارت وارد نماید. کرم سفید ریشه یکی از مهمترین آفات ریشه درختان گردو می باشد. از آنجا که درختان مواد غذایی و آب مورد نیاز خود را از خاک و به وسیله ی ریشه تامین می کنند، بنابراین هر گونه مشکل در ریشه می تواند منجر به نابودی درختان شود.

خسارت کرم سفید ریشه

این آفت که به عنوان یکی از انواع آفات همه چیز خوار شناخته میشود، با تغذیه و جویدن ریشه ها سبب از بین رفتن و تخریب ریشه درختان میشود. درختان آسیب دیده از این آفت به علت از بین رفتن ریشه ها، استحکام خود را در خاک از دست می دهند و به آسانی لق و جدا می شوند. همچنین حشره کامل کرم سفید ریشه از برگ و جوانه درختان تغذیه میکند و در نتیجه خسارات وارد شده توسط این آفت افزایش می یابد.

شناسایی باغ آلوده به آفت کرم سفید ریشه

شناسایی باغ آلوده به کرم سفید ریشه با مشاهده علائم خسارت آفت و یا وجود خود آفت در باغ صورت می گیرد. حشرات بالغ در طول روز روی تنه درختان و یا زیر برگ ها استراحت می کنند. این حشرات در هنگام فعالیت در باغ تولید صدا می کنند. همچنین با استفاده از تله نوری میتوان این حشرات را به دام انداخت. این حشرات به شدت نورگرا هستند و در طول شب که هوا تاریک است به سمت نور کشیده می شوند، بنابراین با نصب تله نوری می توانید حشرات بالغ را شکار کنید.

کرم سفید ریشه خوار

راههای مبارزه با کرم سفید ریشه 

به منظور از بین بردن کرم سفید ریشه میتوان از روش های شیمیایی و فیزیکی استفاده نمود.

روش های فیزیکی از بین بردن کرم سفید ریشه خوار

    • بیل زدن باغ در بهار باعث میشود که این کرم ها با ضربه های بیل از بین رفته و یا توسط پرندگان از روی سطح خاک شکار شوند. 

    • شخم زدن عمیق و جمع آوری لاروها

    • تکاندن درخت و جمع آوری حشرات آن: حشرات کامل در ساعات اولیه صبح بر روی شاخه درختان پناه گرفته و استراحت میکنند. این آفات در سرمای صبحگاهی هنوز قادر به پرواز نیستند. بنابرین با قرار دادن پارچه در زیر درخت و تکان دادن آن، حشرات روی پارچه میوفتند و میتوان آنها را جمع آوری کرد.

    • از بین بردن علف های هرز یک ساله چون منبع غذایی خوبی برای لاروهای نوزاد هستند.

    • استفاده از تله نوری برای کرم سفید ریشه. روشن نمودن چراغ هایی در شب در قسمتهای مشکوک و آفت زده باغ، باعث جلب و جمع آوری حشرات نر که تروپیسم مثبت به نور دارند، میشود. بدین صورت بخشی از جمعیت جنس نر آفت از بین رفته و تولید مثل آنها مختل میگردد.

    • ریختن شن در اطراف ریشه ی درخت

روش های شیمیایی مبارزه با کرم سفید ریشه

 برای از بین بردن کرم سفید ریشه میتوان از سموم آفت کش مختلفی مانند دیازینون، سایپرمترین استفاده کرد. مبارزه شمیایی به صورت لکه ای و در نقاط آلوده باغ انجام میشود. بدین منظور میتوان سم دیازینون به میزان ۲ تا ۲٫۵ لیتر در هزار لیتر آب را در محدوده سایه انداز درختان آلوده ریخت. ابتدا زیر سایه انداز درختان آلوده را شخم می‌زنند تا سم بتواند تا عمق ۱۵ سانتی متری خاک نفوذ کند، سپس آبیاری انجام می‌شود. دو تا سه روز بعد با انجام آبیاري بسیار سبک یا آبپاشی، به پخش سم در عمق مناسب خاك کمک کنید.

توجه داشته باشید نوع سم و روش مصرف تحت نظارت کارشناس گیاه پزشکی باشد. برای از بین بردن کامل این آفت باید این روش شیمیایی را 3 سال پیاپی و هر سال تا یک ماه بعد از مشاهده اولین حشرات کامل تکرار کنید. همچنین برای جلوگیری از آلودگی مجدد به دلیل پرواز حشرات کامل آفت از باغ هاي آلوده همسایه، مبارزه شیمیایی به صورت فراگیر و توسط همه باغداران همسایه انجام شود