نقش گوگرد در کشاورزی

نقش گوگرد در کشاورزی

نقش گوگرد در کشاورزی

بعد از سه عنصر اصلی نیتروژن، فسفر و پتاسیم، گوگرد چهارمین عنصر غذایی ضروری برای گیاه است. نقش گوگرد در کشاورزی بسیار مهم است. گوگرد باعث افزایش حلالیت عناصر غذایی موجود در خاک و افزایش دسترسی گیاه به فسفر و ریز مغذی هایی مثل آهن، روی و منگنر میشود. به عبارت دیگر اگر گیاه دچار کمبود گوگرد باشد، سایر عناصر اصلی مانند نیتروژن را نیز نمی تواند به خود جذب کند. بنابرین همه گیاهان به گوگرد نیاز دارند. اما بعضی از گیاهان نیاز بیشتری به گوگرد دارند از جمله سبزیجات برگی مانند کاهو، اسفناج، کلم ها، محصولات روغنی مانند آفتابگردان و سویا، میوه هایی مانند سیب، انگور و توت فرنگی، پیاز و سیر.

نقش گوگرد برای گیاهان

کمک به جذب سایر عناصر غذایی

گوگرد با اسیدی کردن خاک، جذب سایر ریز مغذی‌ها را آسان می‌کند.

نقش گوگرد در اصلاح خاک

گوگرد در حاصلخیزی و اصلاح خاک نقش دارد. باکتری های خاک، گوگرد را به اسید سولفوریک تبدیل میکنند و در نتیجه  pH خاک کاهش می یابد. بنابرین میتوان از گوگرد برای کاهش PH و اصلاح خاک های قلیایی استفاده کرد. همچنین  تا حدی سطح سدیم و نمک را پایین نگه می‌دارد و در کاهش شوری خاک موثر است. این عنصر فعالیت میکرو ارگانیسم های مفید خاک را نیز افزایش میدهد.

مبارزه با حشرات و قارچ ها

گوگرد علاوه بر اصلاح خاک، خاصیت دور کنندگی و کشندگی حشرات و قارچ ها را نیز دارد و در پیشگیری و کنترل بیماریهای قارچی موثر است. استفاده از گوگرد برای مقابله با حشرات علاوه بر اثرگذاری که دارد، سمیت بسیار کمتری نسبت به سایر آفت کش های شیمیایی دارد. بدین منظور میتوان گوگرد را با مقادیر مشخص آب مخلوط کرد و روی گیاه اسپری نمود. 

پروتئین سازی در گیاه

گوگرد باعث افزایش تولید پروتئین در گیاه میشود. این پروتئین در دانه ها ذخیره میشود و باعث افزایش کیفیت و چرب تر شدن دانه های روغنی و آجیلی (مانند فندوق، بادام، سویا) می شود.

بهبود طعم و عطر محصولات

گوگرد باعث بهبود طعم و عطر محصولات میشود. گوگرد برای تندی مصولاتی مانند سیر، پیاز و فلفل نیز ضروری است.

تشکیل کلروفیل

گوگرد در تولید کلروفیل و افزایش سطح فتوسنتز نقش دارد.

علت کمبود گوگرد در خاک

  • وجود خاک های سبک و شنی با مواد آلی کم
  • بارندگی های شدید که باعث شسته شدن گوگرد میشود.
  • دمای پایین و رطوبت کم خاک
  • وجود تنش های خشکی
  • مصرف کم کودهای سولفاته

علائم کمبود گوگرد در گیاهان

علائم کمبود گوگرد تقریبا مشابه علائم کمبود نیتروژن است. کمبود گوگرد باعث کاهش تولید کلروفیل میشود که در نتیجه آن برگها زرد میشوند. گوگرد در مقایسه با نیتروژن تحرک کمتری دارد بنابراین در صورت کمبود، علائم خود را با رنگ پریدگی برگ‌های جوان‌تر نشان می‌دهد. سایر علائم کمبود گوگرد عبارتند از: لکه دار شدن برگها، پیچ خوردن برگها و نازک و ضعیف شدن آنها. بعضی از محصولات علائم ظاهری خود را نشان نمیدهند و تشخیص کمبود بسیار سخت میشود.

انواع کود گوگرد

کودهای سولفاته

کودهای سولفاته شامل گوگرد به فرم سولفات و سایر عناصر هستند. از رایج ترین کودهای سولفاته میتوان به کود سولفات پتاسیم، سولفات منیزیم، سولفات آمونیوم، سولفات آهن و روی اشاره کرد. گوگرد به فرم سولفات به سرعت توسط گیاه جذب میشود.

گوگرد پالایشگاهی

کود گوگرد پالایشگاهی درصد گوگرد بسیار بالایی دارد اما محلول پذیری و جذب کندی دارد. به منظور مقابله با آفات و قارچ ها میتوان از گوگرد پالایشگاهی استفاده کرد. این گوگرد به دو صورت پودری و گرانوله وجود دارد.

گوگرد معدنی

از معادن و طبیعت استخراج میشود و شامل عناصر دیگری مانند آهن و پتاسیم است. در صورتی که کود فرآوری نشده باشد، میتواند حاوی عناصر سمی مانند آلومینیوم باشد.

گوگرد مایع

در مواقعی که خاک دچار کمبود کمبود گوگرد است و گیاه نیاز به جذب سریع این عنصر دارد، استفاده از گوگرد مایع توصیه میشود. اما در مواقعی که گیاه نیاز به جذب سریع گوگرد نداشته و عناصر ریز مغذی برای گیاه در خاک موجود باشد، میتوان از گوگرد پودری استفاده نمود.

زمان مصرف گوگرد در گیاه

بهترین زمان استفاده از گوگرد برای درختان و باغات، زمان چالکود است که می توان همراه با سایر کودها مثل کود حیوانی مخلوط نمود. گوگرد در گلخانه ها، قبل از کشت باید استفاده شود. در زمان شیوع بیماری ها و آفات در طول فصل رشد گیاه هم می‌توان از کود‌ گوگرد دار استفاده کرد. بهترین روش استفاده از کود گوگرد به صورت کود همراه با آبیاری است. زیرا در این‌ روش، کود بهتر جذب ریشه گیاه می‌شود و اثرگذاری بیشتری دارد.