روش های اندازه گیری ph خاک

روش اندازه گیری ph خاک

روش های اندازه گیری ph خاک

PH خاک معیاری برای سنجش میزان اسیدی یا قلیایی بودن خاک است. مقدار Ph بین 0 تا 14 متغیر است. خاک با ph 7 خنثی است. خاک با ph کمتر از 7، اسیدی و خاک با ph بالاتر از 7، قلیایی محسوب میشود. Ph صفر اسیدی ترین حالت و ph 14 قلیایی ترین است. Ph خاک یک عامل مهم در رشد و پرورش گیاهان است. حلالیت عناصر غذایی در خاک و قابلیت جذب آنها وابستگی زیادی به اسیدیته خاک دارد. اکثر گیاهان برای رشد بهینه، باید خاک با ph تقریبا خنثی و در محدوده 6 تا 7.5 داشته باشند. معمولاً با افزایش pH ، حلالیت عناصر غذایی کاهش پیدا می‌کند. بنابرین اگر خاک بیش از حد اسیدی یا قلیایی باشد، رشد و عملکرد گیاه و جذب عناصر غذایی با مشکل مواجه می‌شود.

عوامل موثر بر PH خاک

تاثیر بارندگی بر pH خاک: بارندگی میتواند میزان اسیدی بودن خاک را افزایش دهد. آب باران به دلیل واکنش با مواد موجود در جو، کمی اسیدی است. به همین دلیل در مناطقی که میزان بارندگی زیاد است، خاک PH اسیدی دارد.

کوددهی نامناسب: باید در کوددهی دقت کرد زیرا اضافه کردن کود اشتباه یا مقدار اشتباه باعث تغییر PH خاک میشود.

آب آبیاری: اگر آب ابیاری اسیدی یا قلیایی تر از خاک باشد، ph خاک تغییر می یابد. آبیاری نامناسب علاوه بر تخریب ساختمان خاک و شستن مواد غذایی، باعث تغییر PH خاک میشود.

روش های اندازه گیری PH خاک

اندازه گیری PH خاک با پی اچ متر

اندازه گیری ph خاک با ph متر یکی از مطمئن ترین و دقیق ترین روش ها می باشد. pH مترهای قلمی، ابزارهای تست قابل حمل دیجیتالی هستند که از الکترود pH استفاده می کنند. الکترود دستگاه در محلول خاک یا مستقیم در خاک مقدار  pH را نشان می دهد و آن را روی صفحه نمایشگر خود نمایش می دهد. توجه داشته باشید که قبل از استفاده از دستگاه اندازه گیری ph خاک، الکترود آن را با آب مقطر شسته و توسط کاغذ صافى خشک نمایید.

اندازه گیری ph خاک با ph متر

اندازه گیری ph خاک با کاغذ تورنسل

کاغذ pH ، نوارهای کاغذی هستند که با رنگ های حساس به pH ساخته شده اند. این نوارها در صورتی که در معرض ماده مرطوب قرار بگیرید، با توجه به pH آن ماده تغییر رنگ می دهند. با مقایسه رنگ مشخص شده در نوار تست با نمودار رنگی راهنما، میتوان میزان pH را مشخص نمود. استفاده از کاغذ ph یک روش سریع، آسان و ارزان برای اندازه گیری ph خاک است اما دقت پایین و خوانش سختی دارد. برای اندازه گیری ph خاک با استفاده از کاغذ ph، ابتدا مقداری خاک را در ظرفی ریخته و به اندازه کافی آب مقطر به آن اضافه کنید. سپس نوار تست را در خاک فرو ببرید و بعد از حدود 30 ثانیه، نوار تست را خارج کرده و به سرعت در آب مقطر آغشته نمایید تا تمیز شود و باقی مانده خاک از بین برود. رنگ مشخص شده در انتهای نوار تست را با نمودار رنگی راهنمایی که با نوار تست ارائه شده است، مقایسه کنید تا PH تقریبی را مشخص شود.

معرفی رنگ های استاندارد کاغذ pH

همراه بسته های تست یک راهنما قرار دارد که می توان رنگ بدست آمده را با رنگ روی بسته مقایسه کرد و عدد pH خاک را بدست آورد. اگر خاک در محدوده اسیدی باشد کاغذ تست به رنگ نارنجی و قرمز تغییر رنگ میدهد. اگر خاک در محدوده قلیایی باشد کاغذ تست به رنگ سورمه ای تغییر رنگ میدهد. اگر کاغذ تست به رنگ سبز درآید، خاک خنثی است.

اندازه گیری ph با کاغذ تورنسل

آزمایش حرفه ای pH خاک

یکی از دقیق ترین و بهترین روش ها برای اندازه گیری ph خاک، بررسی آن توسط یک آزمایشگاه خاک است. بدین منظور، لازم است که یک نمونه خاک به اندازه یک فنجان جمع آوری کنید و برای بررسی به آزمایشگاه بفرستید.

اصلاح ph خاک

برای اصلاح ph خاک، اغلب ماه ها زمان لازم است. در صورت تنها ماندن، خاک در نهایت به PH طبیعی خود باز می گردد. اما در صورتی که خاک خیلی اسیدی یا قلیایی باشد، باید ph خاک مناطقی که در آن گیاه پرورش می دهید، تنظیم نمایید. به طور کلی برای اصلاح خاک اسیدی میتوان مقداری آهک اضافه کرد. برای کاهش ph خاک میتوان گوگرد و کودهای اسیدی نظیر سولفوریک اسید، فسفریک اسید و انفوریک اسید اضافه کرد.