کود ماهی و خواص آن

خواص کود ماهی

کود ماهی و خواص آن

کود ماهی، کود ارزشمندی است که از بقایا و ضایعات ماهی ‌ها بدست می آید. این کود عناصر غذایی اولیه لازم برای رشد گیاهان را فراهم میکند. کود ماهی منبع خوبی از نیتروژن، پتاسیم و فسفر می باشد و مواد غذایی ثانویه مانند کلسیم و منیزیم را نیز به مقدار کمتری فراهم می کند. در مناطق گرم و خشک، دمای هوای بالا و رطوبت کم موجب تجزیه شدن مواد آلی خاک میشود، در نتیجه خاک این مناطق با کمبود مواد آلی مواجه میشود. بنابرین در این مناطق خرید کود ماهی و استفاده از آن توصیه میشود.

کود ماهی به دلیل نیتروژن بالایی که دارد یک گزینه مناسب برای سبزیجات دارای برگ سبز می باشد. کود ماهی برای گوجه فرنگی نیز مزایای بسیاری دارد. استفاده از این کود برای گوجه فرنگی ضمن افزایش ماده آلی خاک، موجب جذب عناصر غذایی مانند نیتروژن، فسفر، پتاسیم، کلسیم و گوگرد می‌شود. بهترین زمان استفاده از کود ماهی برای گوجه فرنگی در اوایل فصل رشد است که بوته های گوجه فرنگی در حال میوه دادن هستند. از آن زمان به بعد، استفاده منظم هر دو الی سه هفته، باعث تغذیه و رشد بهتر گیاه می شود. همچنین کود ماهی برای پسته تأثیر مثبتی بر روی عملکرد و بازدهی این درخت دارد.

طرز تهیه کود ماهی

کود ماهی از لاشه و ضایعات ماهی از جمله استخوان، فلس، پولک و پوست ماهی تهیه می شود. در واقع به جای اینکه ضایعات غیرقابل استفاده ماهی هدر برود، به مواد مغذی برای خاک تبدیل میشود. برای تهیه کود ماهی ابتدا اجزای بدن ماهی های مختلف آسیاب میشود. سپس روغن و پودر ماهی که برای صنایع دیگر استفاده میشود، از آن جدا میشود. ترکیب باقی مانده امولسیون ماهی است که پس از صاف کردن مواد جامد، اسید سولفوریک اضافه می‌شود تا pH را کاهش دهد و از رشد میکروب‌ها جلوگیری کند.

خواص کود ماهی

  • کود ماهی با داشتن مقدار زیادی نیتروژن به رشد شاخه و برگ گیاه کمک میکند.
  • این کود با داشتن فسفر در رشد و توسعه ریشه و افزایش گلدهی موثر است.
  • عنصر پتاسیم موجود در این کود به سلامت کلی گیاه کمک میکند و منجر به بهبود کیفیت میوه میشود.
  • کود ماهی علاوه بر عناصر غذایی اصلی (نیتروژن، پتاسیم و فسفر)، عناصر غذایی ثانویه و ریزمغذی ها را نیز فراهم میکند.
  • افزایش مقاومت گیاه در برابر بیماری ها و آفات
  • به دلیل اینکه این کود سرشار از مواد آلی است، باعث بهبود ساختار خاک میشود و ظرفیت آن را برای نگهداری آب را افزایش میدهد.
  • بهترین گزینه برای افزایش مواد آلی خاکهای فقیر
  • کود ماهی مایع یک منبع عالی از اسید‌های آمینه است که برای رشد و عملکرد گیاهان ضروری است. وجود آمینواسید‌ها جذب عناصر غذایی را آسان می‌کند و باعث رشد گیاهان می‌شود.
  • یک کود آلی و ارگانیک است که برای تمامی محصولات کشاورزی قابل ‌استفاده می‌باشد.
  • با تامین تعدادی زیادی از عناصر غذایی مورد نیاز گیاه، استفاده از  کودهای شیمیایی را کاهش می‌دهد.
  • میتواند اثرات مخرب کودهای شیمیایی را کاهش دهد.
  • جمعیت مفید میکروبی خاک را افزایش میدهد و باعث زنده شدن خاک می‌شود.

نحوه استفاده از کود ماهی

همان طور که گفته شد کود ماهی مزایای بسیاری دارد. اما باید در میزان استفاده از آن دقت کرد زیرا استفاده بیش از حد این کود میتواند گیاه را بسوزاند و رشد و سلامت گیاه را با مشکل مواجه کند. کود ماهی یک کود ملایم است که استفاده از آن در حد اعتدال سبب افزایش رشد، سبزینگی و بهبود عملکرد گیاه میشود. برای اطلاع از قیمت و خرید کود ماهی از فروشگاه رایکا کشت زرین پارس دیدن فرمایید.