کود سیلیکات پتاسیم و خواص آن

کود سیلیکات پتاسیم

کود سیلیکات پتاسیم و خواص آن

از مهمترین فواید سیلیکات پتاسیم، تامین عناصر سیلیسیم و پتاسیم محصولات زراعی و درختان میوه می باشد. با وجود اینکه خاک ها به صورت طبیعی حاوی سیلیس می باشند اما به دلیل برداشت مکرر محصولات زارعی به ویژه محصولاتی که در طی دوره‌ رشد و باروری، سیلیس زیادی مصرف می‌کنند مقدار سیلیس خاک را به شدت کاهش می دهند. بنابرین استفاده از کود سیلیکات پتاسیم به منظور تامین سیلیسیم توصیه میشود.

استفاده از کود سیلیکات پتاسیم در انواع محصولات زراعی از جمله: گندم، جو، برنج، نیشکر و محصولاتی مانند گوجه فرنگی، هندوانه، پسته، خربزه، انگور، خیار رایج است. سیلیکات پتاسیم برای محصولات زراعی مانند گندم و جو باعث جلوگیری از ورس یا خمیدگی گیاهان میشود و به عمودی ساختن رشد ساقه و برگ های گیاه کمک میکند.

خواص کود سیلیکات پتاسیم

افزایش مقاومت گیاهان

کود سیلیکات پتاسیم سبب تقویت دیواره سلولی گیاه میشود و به دلیل داشتن عنصر سیلیسم باعث افزایش مقاومت گیاهان در برابر هجوم جاندارانی مانند شته،‌ کنه،‌ کرم ساقه خوار و… می گردد. در واقع این کود با ایجاد یک لایه خشبی جلوی تغذیه آفات را گرفته و باعث افزایش مقاومت گیاه در برابر آفات می شود.

جلوگیری از خمیدگی گیاهان و استحکام دیواره سلولی

ورس یا خمیدگی گیاه مشکل رایجی است که با افزایش رشد طولی شاخه و تنه‌ گیاهان  گریبانگیر محصولات کشاورزی از جمله گندم، جو میشود. این کود با افزایش استحکام دیواره سلولی باعث میشود شاخه ها و برگ ها در نرمال ترین حالت ممکن قرار بگیرند.

افزایش زمان انبارداری محصول

به دلیل تقویت محصول با عناصر غذایی سیلیسیم و پتاسیم ماندگاری محصول افزایش می یابد. بنابراین زمان انبار داری محصول نیز بدون هیچ خرابی و تلفاتی، افزایش می یابد.

مقاومت گیاه در برابر آفتاب سوختگی

زمان رشد گیاهان هم زمان با گرمای شدید و تابش نور خورشید می باشد. تابش شدید نور خورشید و افزایش دما موجب آفتاب سوختگی در برگ درختان می گردد. آفتاب سوختگی نیز سبب تضعیف سبزینگی گیاهان می گردد. گاهی اوقات تابش نور خورشید به قدری است که به بافت سبز میوه نیز آسیب می رساند و شکل ظاهری آن را به تیرگی تبدیل می سازد. در این مواقع استفاده از کود سیلیکات پتاسیم میتواند موثر باشد.

بهبود کیفیت میوه ها

عنصر پتاسیم در درشت کردن و بهبود طعم و عطر و رنگ میوه ها، نقش به سزایی دارد. در اثر کمبود پتاسیم اندازه‌ میوه ها ریز و رنگشان بدون جلا می باشد. همچنین کمبود پتاسیم در میوه ها، سبب اختلال در رسیدن آنها می گردد. میوه نارس از طعم خوشایندی نیز برخوردار نخواهد بود. بنابرین استفاده از کود سیلیکات پتاسیم در بهبود کیفیت محصول نقش دارد.

کود سیلیکات پتاسیم برای پسته

استفاده از کود سیلیکات پتاسیم باعث کاهش پوکی پسته و خسارت پسیل پسته میشود. پسیل یکی از مهم ترین آفات پسته می باشد که جزء آفات مکنده است. این آفت با فرو کردن خرطوم خود در فضای بین سلولی از شیره گیاهی تغذیه می کند و درخت را به شدت ضعیف کرده و نسبت به تنش های دمایی، آبی و کمبودهای غذایی آسیب پذیر می کند و در نهایت منجر به کاهش عملکرد درختان پسته می شود. کودهای حاوی سیلیس مانند سیلیکات پتاسیم با تقویت دیواره سلولی و رسوب در فضای سلولی از تغذیه آفاتی مانند پسیل جلوگیری می کند.

کود سیلیکات پتاسیم برای برنج

استفاده از سیلیکات پتاسیم در برنج باعث افزایش سایز دانه های برنج میشود و طعم و عطر آن را بهبود میبخشد. این کود با تامین عناصر مغذی مانند پتاسیم و سیلیسیم به گیاه برنج کمک می‌کند تا بهتر رشد کند. نفوذ سیلیسیم و پتاسیم درگیاه سبب افزایش میزان پروتئین دانه های آن می شود و زمانی که پروتئین زیاد است، مقاومت دانه ها نسبت به ترک خوردگی بیشتر می شود و در نهایت عملکرد دانه و کیفیت برنج افزایش می یابد.

طریقه مصرف کود سیلیکات پتاسیم

سیلیکات پتاسیم به دو روش محلول پاشی و کود آبیاری قابل استفاده است. توصیه میشود از اختلاط کود سیلیکات پتاسیم با سایر کودها به ویژه کودهای کلسیم دار خودداری شود. با توجه به اینکه که سیلیکات پتاسیم با کلسیم حالت رقابت دارند، بنابراین از مصرف سیلیکات پتاسیم در زمان نیاز گیاه به کلسیم جدا خودداری شود.

زمان مصرف کود سیلیکات پتاسیم

  • برای گیاهان زراعی از مرحله استقرار و با هدف جلوگیری از پوسیدگی ‌های طوقه و ریشه و افزایش استحکام دیواره سلولی می‌توان از سیلیکات پتاسیم استفاده کرد. همچنین در زمان پر شدن دانه، محلول پاشی کود سیلیکات پتاسیم باعث انتقال قند از برگ‌ها به دانه شده و اثر مثبتی بر کیفیت و عملکرد نهایی محصول خواهد داشت.
  • در گیاهان باغی نیز زمان مصرف سیلیکات پتاسیم در مرحله درشتی میوه می‌ باشد، از این نظر که مواد قندی از طریق برگ‌ها با سرعت بیشتری به میوه‌ها انتقال یابند.
  • بهتر است محلول پاشی سیلیکات پتاسیم بعد از آبیاری محصولات و در زمان صبح انجام شود.
  • محلول پاشی سیلیکات پتاسیم را بعد از رسیدن میوه انجام دهید. زیرا در غیر این صورت سبب عدم جذب کلسیم توسط میوه و ظاهر ناخوشایند آن میگردد.