کرم گلوگاه انار و مبارزه با آن

کرم گلوگاه انار

کرم گلوگاه انار و مبارزه با آن

کرم گلوگاه انار (Ectomyelois ceratoniae) از مهم ترین آفت انار است که موجب کاهش کمی و کیفی محصول انار میشود. آفت کرم گلوگاه انار که به پره خرنوب نیز معروف است میزبان های دیگری مانند خرما، انجیر، پسته، بادام، گردو، هلو و… دارد. لاروها می‌توانند از تاج میوه به داخل میوه انار نفوذ کنند تا از دانه‌­های آن تغذیه کنند. به طور کلی آفت کرم گلوگاه انار باعث خراب شدن میوه ها و ریزش آنها از درخت می شود. علائم ظاهری در میوه هایی که لارو این آفت از آنها تغذیه کرده، تقریبا تا نزدیکی هسته خورده شده اند و بخش هایی از میوه به رنگ قهوه ای دیده می شود. در صورت عدم کنترل این آفت باعث خسارت زیادی میشود.

نحوه خسارت زدن کرم گلوگاه انار

پوسیدگی میوه‌­ ها

با ورود لاروها به درون میوه، قارچ­‌های پوسیدگی و کپک نیز کم­ کم به داخل میوه­‌ها وارد می­‌شوند و به این ترتیب، میوه­‌ها را آلوده می‌­کنند.

ترکیدگی میوه‌ها

از علائم حضور این کرم، ایجاد سوراخ های کوچک بر روی پوست میوه است. با پیشروی لارو در داخل میوه انار به خصوص در قسمت نزدیک به پوست آن، میوه دچار ترکیدگی می­‌شود.

ریزش میوه با شروع حمله آفت

یکی دیگر از علائم حضور این کرم، افتادن میوه از درخت می باشد. ریزش میوه در نسل اول آفت به دلیل کوچک بودن میوه‌­ها تا حدودی شدید است. ولی در نسل‌­های بعدی آفت، با درشت شدن میوه، ریزش میوه کمتر میشود.

مبارزه با کرم گلوگاه انار

تجربه نشان داده است استفاده از روش های شیمیایی برای مبارزه با کرم گلوگاه انار چندان موثر نیست. زیرا لارو این آفت در داخل تاج میوه قرار دارد. بنابراین سم ‌پاشی بر روی آن اثری نمی­‌گذارد. بنابراین استفاده از روش های طبیعی یا بیولوژیک توصیه میشود.

انتخاب رقم مناسب

یکی از آسان ‌­ترین روش ها برای کاهش خسارت کرم گلوگاه انار، استفاده از ارقام مقاوم یا متحمل به آفت می‌­باشد. همچنین از کشت هم زمان با سایر درختان میوه مانند انجیر، و پسته که میزبان کرم گلوگاه انار هستند، خودداری شود.

جمع‌­آوری انارهای آلوده

برای بهداشت باغ ضروری است که انارهای پوسیده باقیمانده بر روی درخت و  میوه ‌های آلوده و یا گندیده در زیر درختان در فصل زمستان جمع‌­آوری شوند تا ذخیره­ زمستانه این آفت کاهش یابد. علاوه بر میوه­‌های انار، سایر میوه های آلوده میزبان این آفت که در باغ وجود دارند، نیز باید جمع‌­آوری شوند.

حذف پرچم و تاج تراشی انار

تخم ‌­ریزی شب پره کرم گلوگاه انار، روی پرچم‌­های واقع در تاج گل و میوه انار انجام میشود. بنابراین پس از خشک شدن پرچم‌­ ها، در انتهای خرداد ماه ( 5 تا 6 هفته پس از ظهور اولین گل انار) پرچم ‌­زدایی میوه‌های انار انجام شود. با استفاده از دستگاه‌­های تاج تراش موجود در بازار می‌توان به‌راحتی بدون آسیب رساندن به میوه، پرچم‌های خشک شده را جدا کرد.

جلوگیری از کرم گلوگاه انار

پوشش‌­گذاری تاج میوه

راه اصلی ورود کرم گلوگاه انار از طریق تاج میوه می­‌باشد. بنابرین پوشاندن تاج میوه مانع تخم ­‌ریزی شب پره کرم گلوگاه انار روی اندام زایشی گل می‌­شود.

محلول پاشی کائولین

کائولین ماده‌­ای معدنی است که با ایجاد پوشش سفید رنگ روی درختان انار باعث دور شدن شب پره آفت از باغ و ممانعت از تخم‌‍­ریزی آنها روی میوه انار می­‌شود. محلول پاشی درختان انار با کائولین فرآوری شده با غلظت 5 درصد، در چهار نوبت و به فاصله چهار هفته انجام شود.

رهاسازی زنبور در محیط باغ

مهم‌­ترین دشمن طبیعی کرم گلوگاه انار، زنبور پارازیت تریکوگراما است. لاروهای این زنبور از جنین تخم آفت تغذیه می­‌کنند و آن­‌ها را از بین می­‌برند. بنابرین رهاسازی زنبور در محیط باغ برای کنترل بیولوژیکی آفت کرم گلوگاه انار موثر است. بهتر است رهاسازی قبل از طلوع خورشید و یا بعد ازغروب انجام شود. همچنین توجه داشته باشید که قبل از رهاسازی زنبورها، باغ آبیاری گردد.

کنترل و مبارزه با علف ‌های هرز

لارو ها دوره زمستان‌گذرانی خود را علاوه ‌بر درون میوه‌ های بر جا مانده از قبل، در میان علف‌های هرز اطراف درخت سپری می‌کنند. بنابراین جمع ‌آوری علف هرز از رشد و گسترش کرم گلوگاه انار، جلوگیری میکند.

مختل ساختن جفتگیری کرم انار با قرار دادن تله

با گذاشتن تله هایی که به تله های فرمونی مرسوم است، میتوان پروانه نر را به دام انداخت. به دلیل اینکه این تله ها ماده‌ای مشابه ماده ساطع شده از سوی جفت ماده منتشر میکنند و باعث جذب پروانه نر میشود. البته میتوان از تله های دیگری نظیر تله های نوری نیز استفاده کرد.