کرم سیب و روش مبارزه با آن

مبارزه با کرم سیب

کرم سیب و روش مبارزه با آن

کرم سیب با نام علمی cydia pomonela از جمله مهم ترین آفات است که علاوه بر سیب، به میوه هایی مانند به، گلابی، زردآلو، خرمالو و گردو نیز حمله می کند. کرم سیب در واقع تخم خوار است و برای رسیدن به دانه از بافت میوه تغذیه میکند و باعث ریزش میوه ها می گردد. کرم سیب مخرب ترین و مهم ترین ترین آفت باغ های سیب در سراسر جهان است که در صورت کنترل نکردن این آفت، خسارت آن به شدت بالا میرود و میتواند بخش زیادی از محصول را از بین ببرد.

شناسایی آفت کرم سیب

آفت کرم سیب چهار مرحله زندگی تخم، لارو، شفیره و حشره ی کامل دارد. باغداران می توانند این آفت را در دو مرحله لارو و حشره کامل از روی ظاهر و بدون داشتن تجهیزات خاص شناسایی کنند. حشره کامل آفت کرم سیب، پروانه ای با بالهای خاکستری است که در انتها دارای یک لكه خاکستری متالیک می باشد. پروانه بالغ حدود 1.27 سانتی متر طول دارد و به راحتی و با چشم غیر مسلح قابل دیدن است.

لارو تازه بیرون آمده تنها حدود 0.25 سانتی متر طول دارد و پس از بلوغ به طول 1.27 تا 1.91 سانتی متر می رسد. این کرم ها بدنی سفید تا صورتی روشن با سر قهوه ای تیره دارند. لاروها معمولا بیرون از میوه دیده نمی شوند و زمانی که علائم کرم خوردگی و رشد نا متقارن میوه مشاهده شود باغداران متوجه وجود کرم درون میوه می شوند.

آفت کرم سیب

علائم خسارت کرم سیب

خسارت این آفت مربوط به لاروهای آن می باشد که از گوشت و دانه‌­های میوه تغذیه می­‌کنند. لاروها از طریق پوست، میوه ها را سوراخ می کنند و لکه هایی کوچک قهوه ای رنگ و شبیه به نیش به وجود می آید. میوه های آلوده اگر در ابتدای رشد باشند، ریزش می کنند ولی اگر در مراحل بعدی رشد باشند، روی درخت می مانند ولی به علت شکل ظاهری، کیفیت و بازار پسندی مناسب را نخواهند داشت. علت ريزش ميوه هاي نسل اول، كوتاه بودن قطـر ميـوه و در نتيجه رسيدن سريع لارو به دانه ها و خورده شدن سريع دانه هـا به علت كوچكي آنها است.

مبارزه با آفت کرم سیب

برای مبارزه با آفت کرم سیب فقط به یک روش مثل استفاده از سموم شیمیایی اکتفا نشود و با بکارگیری تلفیقی چند روش پیشگیری و کنترل آفت انجام شود.

جدا کردن سیب های آلوده از درخت و بهداشت باغ

همه میوه های افتاده از درخت را بلافاصله جدا کرده و دور بریزید. میوه های افتاده، کرم هایی را در خود دارند که به حشرات پروانه تبدیل می شوند که می توانند تخم های بیشتری را در درختان بگذارند. تا زمانی که این چرخه را قطع نکنید، درختان همچنان آلوده می شوند. همچنین شخم زدن و از بین بردن علف های هرز

اختلال در جفت گیری

در این روش با اشباع‌سازی باغ از فرمون جنسی مصنوعی، امکان جفت ‌یابی حشرات نر از بین رفته و در نتیجه جفتگیری صورت نمی‌گیرد.

استفاده از تله های نوری و فرمونی

استفاده از تله های نوری و فرمونی یک روش موثر برای شناسایی و به دام انداختن آفت کرم سیب محسوب میشود. این پروانه ها شب پرواز بوده و در زمان خروج از شفیره تا زمان جفت گیری و تخم گذاری شب ها به پرواز در می آیند اما به نور جذب می شوند و شما می توانید این پروانه ها را با تله نوری به دام انداخته و با ویژگی های ظاهری آنها را از دیگر شب پره های شکار شده با تله از هم تشخیص دهید.

سموم برای مبارزه با کرم سیب

معمولا بهترین زمان برای کنترل آفات و سمپاشی، زمستان است. سمپاشی زمستانه یک روش شیمیایی موثر برای کنترل آفت است. همچنین سمپاشی بعد از مرحله خزان (فصل رشد) به صورت زیر انجام شود:

1- استفاده از سم استامی پراید(موسپیلان) به هنگام گلدهی هست البته بشرط آنکه با احتیاط، رعایت دوز سم و بصورت مه پاش سمپاشی انجام شود.

2- استفاده از یکی از سموم حشره کش موثر در مرحله اولیه تشکیل میوه (نخودی) است. از جمله سموم حشره کش مورد استفاده در این مرحله عبارت است از:

    • بیسکایا(تیاکلوپراید) 300 سی سی در هزار(دوره کارنس21 روز)

خاصیت سم: سیستمیک، تماسی و گوارشی(ضربه ای)

    • فوزالون(زولون)  1.5در هزار(دوره کارنس 15روز )

خاصیت سم: غیر سیستمیک، با اثرنفوذی، گوارشی و تماسی

    • دیازینون 1 در هزار(دوره کارنس بین 7تا 15روز)

خاصیت سم: غیرسیستمیک،با اثر نفوذی،گوارشی و تماسی

    • آوانت (ایندوکساکارب) 450 سی سی در هزار(دوره کارنس بین10تا21روز)

خاصیت سم: غیر سیستمیک،با اثرنفوذی، گوارشی و تماسی

    • کلروپیریفوس(دورسبان) 1.5-2 در هزار(دوره کارنس 14 روز)

خاصیت سم: غیر سیستمیک،با اثرنفوذی، گوارشی ، تماسی و کمی خاصیت تدخینی

    • مچ(لوفنورون)1 در هزار(دوره کارنس28روز)

خاصیت سم:غیر سیستمیک،گوارشی و کمی تماسی(مناسب نسل اول کرم سیب)

    • دانیتول 2 در هزار(دوره کارنس14 روز)

خاصیت سم:غیر سیستمیک،با اثر گوارشی و تماسی

3- تکرار مرحله سمپاشی با در نظر گرفتن تنوع سم، دوره کارنس سم مرحله قبل و شرایط درختان.