روش های جلوگیری از آفتاب سوختگی انار

آفتاب سوختگی انار

روش های جلوگیری از آفتاب سوختگی انار

عارضه آفتاب سوختگی میوه انار یکی از مهم ترین مشکلات تولید انار به ویژه در مناطق گرم و خشک است. میوه انار سایه دوست است. آفتاب سوختگی در اثر گرمای زیاد و تابش اشعه خورشید به ویژه اشعه ماورای بنفش بروز می‌کند.

علایم اولیه آفتاب سوختگی شامل تغییر رنگ یا سوختگی سطحی میوه است که در نهایت، پوست میوه از قهوه‌ای به سیاه تغییر رنگ می‌دهد. همچنین میوه های انار ترک خورده و در اثر تابش آفتاب، میتواند آسیب قابل توجهی به میوه انار وارد شود به طوری که دانه های انار سفید و کم آب میشود. در نتیجه کیفیت میوه به شدت کاهش می یابد و خسارت زیادی به باغداران وارد میشود. بنابرین ضروری است که کشاورزان و باغداران، اقدامات لازم برای پیشگیری از آفتاب سوختگی را انجام دهند. در این مقاله انواع روش های جلوگیری از آفتاب سوختگی انار بیان میشود.

12 روش جلوگیری از آفتاب سوختگی انار

1- آبیاری کافی: انار در طول رشد خود به آب کافی نیاز دارد. کمبود آب میتواند منجر به استرس درخت شود و در نتیجه احتمال آفتاب سوختگی بیشتر شود. بنابرین آبیاری مناسب برای جلوگیری از آفتاب سوختگی ضروری است.

2- استفاده از پودر کائولین: کائولین نوعی خاک رسی (خاک چینی) حاوی سیلیکات های آلومینیوم غیر سمی است. کائولین با ایجاد پوشش سفید و یکنواخت موجب کاهش چشمگیر خسارت آفتاب سوختگی میوه و درخت انار می شود. برای استفاده، باید پودر کائولین فرآوری شده را به میزان ۵۰ کیلوگرم در ۱۰۰۰ لیتر آب به صورت محلول پاشی بر روی درخت و میوه انار اسپری نمود، به طوری که اندام هوایی گیاه بطور کامل پوشش داده شوند.

کائولین برای جلوگیری از آفتاب سوختگی میوه انار

3- تامین عناصر غذایی: با کوددهی مناسب و تامین عناصر غذایی مورد نیاز گیاه مانند نیتروژن، پتاسیم و فسفر به افزایش مقاومت گیاه و سلامت آن کمک کنید.

4- مالچ پاشی: مالچ پاشی باعث حفظ رطوبت خاک میشود.

5- نصب سایه ‌بان بر روی باغ: استفاده از سایبان برای محافظت میوه انار از تابش شدید آفتاب و جلوگیری از آفتاب سوختگی توصیه میشود.

نصب سایه بان برای جلوگیری از آفتاب سوختگی انار

6- توری سایه بان: نصب توری سایبان بر روی مناطق تازه کاشته شده محافظت بیشتری در برابر نور خورشید ایجاد می کند و در عین حال طیف نور مورد نیاز برای فتوسنتز را فراهم می کند. توری های سایبان با ضریب های متفاوت عبوردهی نور و ایجاد سایه و نیمه سایه در بازار موجود است و دارای مواد anti-uv می باشند که از میوه ها در برابر اشعه مخرب ماوراء بنفش خورشید محافظت میکنند.

7- استفاده از کاغذ سفید: استفاده از کاغذ سفید برای محافظت از میوه انار یکی از روش های ارزان قیمت برای جلوگیری از عارضه آفتاب سوختگی است. بدین منظور کاغذ را دور میوه انار پیچانده و با منگنه آن را ثابت نمایید.

راههای جلوگیری از آفتاب سوختگی انار

8- رنگ آمیزی تنه درخت به رنگ سفید: رنگ آمیزی تنه درختان با مخلوطی حاوی آب و رنگ لاتکس سفید به بازتاب اشعه های نور خورشید کمک می کند. همچنین در کاهش دما در اطراف قسمت های میوه دار درخت موثر است.

9- هرس اصولی و مناسب: هرس بیش از حد درخت احتمال آفتاب سوختگی را افزایش میدهد.

10- کاشت درختان انار در جهت مناسب: کشت های شرقی، غربی آفتاب سوختگی بیشتری دارد

11- انتخاب ارقام مقاوم با پوست ضخیم: ضخامت پوست میوه، باعث افزایش مقاومت آن در برابر تابش نور خورشید میشود. بنابرین احتمال بروز آفتاب سوختگی در ارقام حساس و پوست نازک بیشتر است.

12- رعایت فاصله کشت مناسب: :فاصله زیاد بین درختان احتمال آفتاب سوختگی میوه ها را افزایش میدهد. تراکم مناسب بین درختان با سایه اندازی طبیعی برگ و شاخه های درخت انار بر روی میوه به جلوگیری از آفتاب سوختگی کمک میکند.