اقدامات بعد از برداشت میوه در باغ

اقدامات بعد از برداشت میوه در باغ

اقدامات بعد از برداشت میوه در باغ

بسیاری از باغداران و کشاورزان تصور می‌کنند پس از برداشت محصول، باغ نیازی به رسیدگی و مراقبت تا فصل رشد بعدی ندارد. اما برخلاف این تصور، برای بهبود عملکرد فصل بعدی و جلوگیری از خسارات وارده به باغات، انجام مجموعه ای از اقدامات از جمله تامین رطوبت کافی خاک با آبیاری صحیح، تغذیه و کوددهی اصولی، جمع‌آوری بقایای میوه و برگهای آلوده به منظور مبارزه با آفات و بیماری‌ها ضروری است. پس از برداشت میوه در اواخر تابستان و یا اوایل پاییز، زمان حیاتی برای انجام برخی اقدامات مهم برای داشتن یک محصول خوب در سال آینده است. در واقع بعد از رسیدن میوه ها و جمع آوری آنها، درختان شروع به ایجاد زیر ساخت های لازم برای تولید میوه در سال آینده می کنند. بدیهی است که هرچقدر این زیرساخت ها قوی تر و بهتر باشند به همان میزان باردهی در سال آینده بیشتر خواهد بود. در این مقاله به بیان مهم ترین اقدامات پس از برداشت در باغ میپردازیم.

آبیاری پس از برداشت

آبیاری درختان بعد از برداشت میوه نقش مهمی در بهبود تولید گل سال بعد و جلوگیری از وارد شدن تنش به درختان و بهبود جذب عناصر غذایی در پاییز دارد. پس از ریزش کامل برگ‌ها و شروع خواب (در پاییز و زمستان) درختان به رطوبت کافی در خاک نیاز دارند. اما در نظر داشته باشید که از آبیاری سنگین پرهیز نمایید. آبیاری ‌های سنگین در زمستان باعث افزایش بیماری‌های پوسیدگی ریشه و طوقه می‌شود. در صورت کمبود بارندگی برای جلوگیری از خشک شدن خاک، میتوان آبیاری سبک انجام داد.

کود فروت ست بعد از برداشت محصول

تغذیه بعد از برداشت میوه، یک اقدام ضروری و مهم است. عدم تغذیه و کوددهی پس از برداشت محصول، باعث ریزش و یا ضعیف شدن جوانه‌های گل سال بعد و رشد ضعیف درخت می‌شود. استفاده از کود فروت ست بعد از برداشت کمک میکند تا درخت در فرصت کوتاهی قبل از ریزش برگ‌ها، جوانه‌ ها را تقویت کند. کود فروت ست را میتوان به صورت محلول پاشی (تغذیه برگی) استفاده کرد. در نظر داشته باشید که فروت ست بلافاصله بعد از برداشت در حالی که هنوز برگ درختان سبزینگی کافی دارد، استفاده شود. به این دلیل که هر چه از زمان برداشت محصول بگذرد، توانایی برگ‌ ها برای فعالیت و جذب عناصر غذایی کاهش می ‌یابد.

رعایت بهداشت باغ بعد از برداشت میوه

تمیز کردن و حفظ بهداشت باغ بعد از برداشت میوه، برای جلوگیری از بروز آفات و بیماری ها در سال آینده یک اقدام ضروری و مهم است. جمع آوری بقایای میوه و برگ های آلوده که محل زمستان گذرانی عوامل بیماری زا مثل قارچ ها، باکتری ها و آفات هستند، ضروری است. البته توجه داشته باشید که بقایای باقیمانده مثل میوه ‌ها را نباید سریعا جمع آوری کنید و با گذشت پاییز اجازه دهید آفات درون بقایای گیاهی استقرار پیدا کنند و سپس اقدام به جمع‌آوری و معدوم کردن این بقایا نمایید. بنابراین از بقایای داخل باغ به عنوان تله استفاده کنید و بعد از استقرار آفات، اقدام به جمع‌آوری نمایید. جمع آوری بقایای گیاهی باید قبل از آغاز زمستان انجام شود.

مصرف سولفات پتاسیم در آخرین آبیاری قبل از پاییز

کود سولفات پتاسیم به دلیل درصد بالای پتاسیم، غلظت شیره گیاهی درخت را افزایش میدهد و باعث افزایش مقاومت درخت در برابر سرمای پاییزه و زمستانه میشود. بنابرین مصرف سولفات پتاسیم به همراه آخرین آبیاری قبل از پاییز توصیه میشود.